αποσπάσματα απο το βιβλίο του Εντουάρντο Γκαλεάνο ” Ένας κόσμος ανάποδα
….. Λιχουδιές
από πλαστικό, όνειρα από πλαστικό. Πλαστικός είναι και ο παράδεισος που
υπόσχεται η τηλεόραση σε όλους αλλά παρέχει σε λίγους. Είμαστε όλοι στις
διαταγές της. Σ’ αυτόν τον πολιτισμό όπου τα πράγματα αποκτούν συνεχώς μεγαλύτερη
αξία και οι άνθρωποι μικρότερη, τα μέσα μαζικής επικοινωνίας καθορίζουν
τους κανόνες: δεν αγοράζεις εσύ τα πράγματα, αυτά σε αγοράζουν, το αυτοκίνητο
σε χρησιμοποιεί., ο υπολογιστής σε προγραμματίζει, η τηλεόραση σε
παρακολουθεί.
Η έκρηξη
της κατανάλωσης στον σύγχρονο κόσμο δημιουργεί μεγαλύτερο θόρυβο από όλους
τους πολέμους και προκαλεί μεγαλύτερο πανδαιμόνιο από όλα τα καρναβάλια.
Όπως λέει μία παλιά τουρκική παροιμία, όποιος πίνει με πίστωση μεθάει
διπλά. Το γλέντι ζαλίζει και θολώνει την όραση, αυτό το μεγάλο παγκόσμιο
μεθύσι μοιάζει να μην έχει ούτε χρονικά ούτε χωρικά όρια. Αλλά ο πολιτισμός της κατανάλωσης είναι
κενός σαν το ταμπούρλο γι’ αυτό και κάνει τόση φασαρία. Την ώρα της αλήθειας,
όταν ο σαματάς σταματήσει και τελειώσει η γιορτή, ο μεθυσμένος
ξυπνάει μόνος, συντροφιά με τη μοίρα του και τα σπασμένα που οφείλει να
πληρώσει.
Οι καταναλωτικές μάζες δέχονται τις εντολές σε παγκόσμια γλώσσα.
Η διαφήμιση κατάφερε να κάνει αυτό που ήθελε να κάνει η εσπεράντο
αλλά δεν μπόρεσε. Όπου και να βρεθούμε όλοι καταλαβαίνουμε τα μηνύματα που μεταδίδει
η τηλεόραση. Το τελευταίο τέταρτο του αιώνα οι δαπάνες για την
διαφήμιση έχουν διπλασιαστεί. Χάρη στις διαφημίσεις τα φτωχά παιδιά πίνουν
ολοένα περισσότερη coca cola και ολοένα λιγότερο γάλα
και ο χρόνος της σχόλης γίνεται σιγά σιγά χρόνος υποχρεωτικής
κατανάλωσης. Ελεύθερος χρόνος, φυλακισμένος χρόνος. Στά σπίτια των πολύ φτωχών
μπορεί να μην υπάρχει κρεβάτι, υπάρχει όμως τηλεόραση και η τηλεόραση
έχει τον πρώτο λόγο.Αγορασμένο με
δόσεις, αυτό το ζωάκι, αποδεικνύει τή δημοκρατική ροπή της προόδου. Δεν ακούει
κανέναν αλλά μιλάει γιά όλους. Έτσι πλούσιοι και φτωχοί γνωρίζουν
τα προσόντα του τελευταίου μοντέλου των αυτοκινήτων και, πλούσιοι και
φτωχοί, ενημερώνονται για τα πλεονεκτικά επιτόκια που προσφέρει κάθε τράπεζα.
Εκσυγχρονισμός,
μηχανοκρατία: Ο θόρυβος από τους κινητήρες των μηχανών σκεπάζει τις φωνές
που καταγγέλουν αυτό τον τεχνητό πολιτισμό, ο οποίος μας κλέβει την
ελευθερία κι ύστερα έρχεται να μας την πουλήσει. Εξασθενίζει τα πόδια μας για να μας
υποχρεώσει στη συνέχεια να αγοράσουμε αυτοκίνητα και μηχανήματα γυμναστικής.
Ο εφιάλτης των πόλεων, όπου τα αυτοκίνητα έχουν τον πρώτο λόγο, έχει
επιβληθεί στον κόσμο σαν το μοναδικό δυνατό πρότυπο ζωής. Οι πόλεις της Λατινικής Αμερικής
ονειρεύονται να γίνουν σαν το Λός Άντζελες, όπου οκτώ εκατομμύρια αυτοκίνητα
ορίζουν τους ανθρώπους. Ελπίζουμε να γίνουμε κάποτε μία γκροτέσκα απομίμηση
αυτής της τρέλλας. Πέντε αιώνες τώρα, αντί να δημιουργούμε εξασκούμαστε στην
απομίμηση. Αφού λοιπόν είμαστε καταδικασμένοι στην απομίμηση, ας
επιλέγουμε με λίγο μεγαλύτερη προσοχή τα πρότυπά μας.
Αν συμμορφωθούμε προς τας υποδείξεις
τότε εγγυημένα θα βλέπουμε όλοι τις ίδιες εικόνες, θα ακούμε όλοι τους ίδιους
ήχους, θα φοράμε τα ίδια ρούχα, θα τρώμε όλοι τα ίδια χάμπουργκερ και θα
είμαστε όλοι μόνοι μες στην ίδια μοναξιά, μέσα σε σπίτια ίδια, σε γειτονιές
ίδιες, σε πόλεις ίδιες, όπου όλοι θα αναπνέουμε την ίδια βρώμα και θα
υπηρετούμε τα αυτοκίνητά μας με την ίδια προσήλωση και θα ανταποκρινόμαστε στις
διαταγές των ίδιων μηχανών σε έναν κόσμο που θα είναι θαυμαστός για όποιον
δεν έχει πόδια, ούτε φτερά, ούτε ρίζες….
Οι περισσότεροι
άνθρωποι χρεώνονται για να αποκτήσουν αγαθά και τελικά δεν τους μένουν παρά
χρέη, για να πληρώσουν άλλα χρέη τα οποία δημιουργούν καινούργια χρέη.
Καταλήγουν να καταναλώνουν φαντασιώσεις, που για να τις πραγματοποιήσουν καμιά
φορά καταφεύγουν στο έγκλημα. Η μαζική διάδοση της
πίστωσης, προειδοποιεί ο κοινωνιολόγος Τόμας Μούλιαν, έδωσε την
δυνατότητα στην καθημερινή ζωή της Χιλής, να περιστρέφεται γύρω από τα
σύμβολα της κατανάλωσης δηλαδή, την εξωτερική εμφάνιση ως πυρήνα της
προσωπικότητας, το τεχνητό τρόπο ζωής, την ουτοπία σε σαρανταοκτάμηνες δόσεις.
Η καταναλωτική κοινωνία είναι μια παγίδα για τους κουτούς. Αυτοί που
κρατάνε τα ηνία παριστάνουν ότι το αγνοούν αλλά όποιος έχει μάτια
μπορεί να δεί ότι η ύπαρξη της λίγης φύσης που μας έχει
απομείνει διασφαλίζεται επειδή η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων
καταναλώνει λίγο, πολύ λίγο, και μόνο τα αναγκαία. Η κοινωνική αδικία δεν
είναι πλέον ένα σφάλμα που πρέπει να διορθωθεί, ούτε ένα ελάττωμα που πρέπει να
ξεπεραστεί: έχει γίνει θεμελιώδης αναγκαιότητα. Δεν υπάρχει φύση που να
μπορεί να θρέψει ένα shopping center στο μέγεθος
του πλανήτη. Αυτό το μοντέλο ζωής το οποίο μας παρουσιάζουν σαν τον
οργασμό της ζωής κι’ αυτή η καταναλωτική φρενίτιδα που λένε ότι είναι
η φρενίτιδα της ευτυχίας, αρρωσταίνουν το σώμα μας, δηλητηριάζουν τη ψυχή
μας και μας αφήνουν ανέστιους: χωρίς εκείνη την εστία που κάποτε ήθελε να γίνει
ο κόσμος μας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου