Μία σειρά χαρακτικών από τη «μαύρη περίοδο» του Γκόγια θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι επισκέπτες της έκθεσης «Ο Goya στο Τελλόγλειο, Ο ύπνος της λογικής γεννά τέρατα», που θα φιλοξενηθεί μέχρι και τις 29 Ιανουαρίου στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ.
Πρόκειται για τέσσερις μεγάλες σειρές χαρακτικών («Καπρίτσια», «Δεινά του Πολέμου», «Ταυρομαχία» και «Disparates - Παροιμίες») που δημιούργησε ο Γκόγια από το 1799 ώς το 1823.
Διακόσια έντεκα στον αριθμό, τα χαρακτικά αυτά προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας- Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου και αγοράστηκαν τη δεκαετία του '60 από τον Μαρίνο Καλλιγά, τότε διευθυντή της Πινακοθήκης. Την έκθεση συμπληρώνουν έξι ελαιογραφίες από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπιλμπάο, καθώς και υλικό από το Αρχείο Σπητέρη του Τελλογλείου -εφημερίδες και περιοδικά του γαλλικού Τύπου του 20ού αιώνα.
Παράλληλα με τα έργα του Γκόγια, το Τελλόγλειο φιλοξενεί αυτόγραφα, έγγραφα, μικροαντικείμενα και ενθύμια του Μπετόβεν από το ομώνυμο μουσείο της Βόννης, καθώς ο Ναπολέων, ο Ουέλινγκτον, η ταραγμένη Ευρώπη, ο αγώνας για την ελευθερία, αποτελούν, όπως και στον Γκόγια, πηγές δημιουργικής έμπνευσης για έργα-σταθμούς για τη μετεξέλιξη της σύγχρονης μουσικής.
Οι δύο καλλιτέχνες συνδέονταν με την ίδια τραγική μοίρα, ήταν κωφοί, και παράλληλα, χωρίς να συνυπάρξουν, πέθαναν με έναν χρόνο διαφορά, στα 1827 ο Μπετόβεν, στα 1828 ο Γκόγια.
Πρόκειται ουσιαστικά για μία διπλή έκθεση, τη γενική ευθύνη της οποίας έχει η γ.γ. του Τελλογλείου, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά.
Ο Φρανσίσκο ντε Γκόγια ι Λουσιέντες (Σαραγόσα 1746 – Μπορντό 1828) σφράγισε με το έργο του την ευρωπαϊκή τέχνη στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα, σε μία εποχή κατά την οποία η Ευρώπη γνώριζε σαρωτικές αλλαγές με το Διαφωτισμό, τη Γαλλική Επανάσταση και τους ναπολεόντειους πολέμους. Ο Γκόγια μέσα από το έργο του θα εκφράσει τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς καλλιτεχνών και διανοουμένων στην Ευρώπη, αλλά και τη διάψευσή τους.
Ο Γκόγια ανακηρύχτηκε βασιλικός ζωγράφος στην αυλή του Καρόλου του IV, φιλοτεχνώντας τα πορτρέτα της βασιλικής οικογένειας και σημαντικών προσωπικοτήτων της ισπανικής κοινωνίας. Παράλληλα με τα πορτρέτα στράφηκε στη χαρακτική.
πηγή: palo.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου